ספינה במבחן: Jeanneau Sun Odyssey 50 DS

מחבר: 
דוד לחיאני
מספר מפליגים: 
9

את הדגם הזה הציגו לראשונה בתערוכת היאכטות בדיזילדורף 2008. היצרנית הצרפתייה, Jeanneau, ובעזרתם של שניים מהשמות המובילים בעולם בתחומם; המעצב Philippe Briand, והאדריכל הימי Vittorio Garroni, בנו ספינה אשר שזורים בה שלושה אלמנטים עיצובים:

  • גוף קל משקל
  • נפח
  • נוחיות
  •  

ה- 50 Deck saloon S.O מתחילה עם רעיון פשוט בעיקרו; להחדיר כמה שיותר אור לפנים הספינה אשר ידגיש את תחושת המרחב בתוכה. אך ההמצאה העיקרית של המודל הזה, היא היכולת הניתנת לבעלים לבחור את מיקום הקבינה/ הסוויטה שלו בירכתיים או בחרטום. אור, נפח ונוחיות מובטחים בלי קשר לעדיפות שלו.

במונחים של ציוד, ה- S.O 50 DS מגיעה בסטנדרט גבוהה אשר לעתים קרובות נחשב כאופציונאלי אצל יצרנים אחרים. נציין לשבח חלק מהרשימה: המפרש הראשי מתגלגל בתורן-   in-mast furling , מתלה עוגן כפול עשוי נירוסטה, כננת חשמלית חזקה במיוחד, מחסן מפרשים גדול ועמוק בחרטום, ווינצ'ים גדולים, תא אחסון לאסדת הצלה כך שניתן להשיקה מבלי לעזוב את הקוקפיט. עוד ייעדו מקומות עבור גנרטור, מכל דלק נוסף, מערכת מיזוג אוויר, מסכי TV , מכונת כביסה ובר משקאות. הקוקפיט גדול ומרווח מאוד. ישנם שלושה תאי אחסון גדולים ועמוקים לפנדרים, חבלים, ג'ריקנים ושאר ציודים.

על הסיפון:
הספינה הושקה בנמל נפוליון,סמוך למרסיי, צרפת. שם בעצם מתחילה היכרותי עם ה'כלה'. היעד שלנו הוא ישראל כך שלפנינו רומן ארוך בן יותר מ-  1,700 מיילים ימיים.  את המראה החיצוני שלה, הנחשף עם הורדתה למים ע"י מנוף המרינה, מזהים מיד את "האודיסיאה של השמש" המתגלה במראה המוכר והמזוהה עם היצרנית, Jeanneau וסידרת ה- Deck Saloon המשויך לה. הסיפון משופע בחלונות גדולים וקהים, וחלונות הצד של הסלון משווים לעיני חתול מלוכסנים. הקוקפיט מחולק לשלושה חלקים כאשר החלק האחורי מהווה עמדת היגוי כפולה ושני ספסלים. מתחת לכל אחד מהם ישנו תא אחסון ובניהם ומתחת לסיפון ישנו תא גדול מאוד שבו מותקן גנרטור, אטום עם בידוד מעולה כך שבקושי שומעים אותו ומרגישים בו בזמן העבודה, ומעליו מחיצה ואסדת ההצלה. כוונת המתכננים היא שיהיה כיסוי מלא ומוגן לאסדה, ובמיוחד שתהיה גישה אליה מבלי לצאת מהקוקפיט, הכן יתרון. אך בשעת מבחן, נדרשים סבלנות וזמן יקר שלא תמיד יש בנמצא ברגעים כאלו, שלא נדע... ומבחינה זו אומר שכבר ראינו פיתרונות יעילים יותר. במרכז הקוקפיט ישנו שולחן גדול ומתקפל, ומצדדיו ספסלי ישיבה גדולים ומרווחים כך שהתרווחנו להנאתנו 9 מפליגים מבוגרים בנוחיות רבה. 4 ווינצ'ים, אחד מהם חשמלי, ומערכת גלגלות כולם תוצרת Harken. שני המפרשים מתגלגלים ועל התורן  שני מצלבים.

בכוח הרוח:
במהלך המסע לארץ נבחנו יכולות ההפלגה של הספינה בכוח המפרשים ובכוח המנוע לאורך זמן ובתנאי ים מגוונים. אמנם, במהלך מבחני השייט וכיול המכשירים כפי שמבצעים תמיד בספינות חדשות לאחר ההשקה, הספיקה ה'כלה' להפגין את יכולתה לפתח מהירות בזמן קצר (ברוח בעוצמה של עשרה קשרים), חידוד לרוח קדמית, יציבות, זריזות ואת קלות התפעול ופשטות התמרונים איתה עבור זוג מפליגים בלבד. 

ברוחות חזקות יותר ותנאי ים לטובתנו הספינה שמרה על ממוצע מהירות גבוה- תשעה קשרים. כמובן שאת המפרש הראשי ניתן לקבל בתצורת ה- FULLBUTEN כך ששטח המפרשים גדל והביצועים משתפרים.

בכוח המנוע:
בספינה הנבחנת מותקן מנוע מעבר לסטנדרט, מסוג Yanmar 110 HP עם ציר למדחף בעל 3 להבים קבועים. גם כאן יש אפשרות לשפר את הביצועים אילו היה מותקן מדחף מתקפל. למנוע זה יש את היכולת והכוח לדחוף את הספינה קדימה למהירות של 9.5 קשרים  ב- 2,800 סל"ד.

ב- 2,300 סל"ד למהירות של 8.5 קשרים וב- 2,100 סל"ד(עבודה) למהירות של 7.5 קשרים.

תצרוכת הדלק נמוכה יחסית למנוע זה, כ- 5.5 ליטרים סולר לשעה בסל"ד עבודה.

עיצוב הפנים:
כפי שכבר הוזכר, המעצבים שמו דגש על מרחב ואור בתוך הספינה. ריבוי חלונות גדולים, וילונות לבנים, ריהוט עשוי עץ בגוון בהיר. לוחות הרצפה, הפיולים, עשויים עץ המצופה בשכבות פלסטיק כך שהם זולים, קלים ועמידים יותר לשריטות, מכות וסימנים לא רצויים. ריפוד הספות בבד דמוי עור בצבע בהיר. השולחן הרחב ניתן לפירוק כך שהסלון הופך למיטה זוגית גדולה. שולחן הניווט גדול ומתחבר אל שולחן קפה המחביא את בר המשקאות הגדול מתחתיו. ישנה אפשרות לבחור ולהתקין במקומו מכונת כביסה.  המטבח מרווח ובצורת האות L, מותקנים בו מקרר ומקפיא גדולים ביחידות נפרדות, תנור אפיה וכריים 4 ראשים והרבה ארונות אחסון פונקציונאליים לשימושו של הטבח.

הספינה מחולקת לשלוש קבינות זוגיות, כאשר לבעלים יש את האפשרות לבחור היכן תהיה ממוקמת הקבינה שלו. באופן כללי, תאי המגורים גבוהים ומרווחים, תא השירותים הקדמי מרווח ובו מחיצה למקלחת בנפרד. תא השירותים האחורי מעט קטן וצפוף.(חבל שאינו בנוי כמו ב-S.O 49  ).

לסיכום:
ספינה קלה מרווחת ומוארת בדיוק כפי שרצו המתכננים. השהייה/רביצה בקוקפיט ומרווח המחיה בו גורמים לכך שהמפליגים עליה והמשיט אותה ייהנו מאוד ויחושו את  הנוחות וקלות התפעול שלה ברמת הימאות וברמת התמרונים.

מנתוני היבואן בארץ, ליאור סופר מנכ"ל תלתנית, מחירה של הספינה בשער המפעל הינו 211,000 יורו עלפי המפרט הבסיסי. את התוספות, ככל שיהיו, יתקינו עבורכם בצרפת עובדי המספנה הישראלים של תלתנית. וכמובן  שבארץ היבואן נותן שירות מלא במספנת תלתנית, הרצליה.

Provisional Technical Specifications of the Sun Odyssey 50 DS

Overall length .............................15,07 m
Hull length....................................14,75 m
Waterline length..........................13,12 m
Beam..............................................4,49m
Displacement ............................3400 kg
Deep keel weight ......................3750 kg
Deep keel draught....................... 2,15 m
Shoal keel weight.......................4100 kg
Shoal keel draught........................1,69 m
Engine power.....................75 Hp /55 Kw
Sail area.....................................102,2 m²
Water capacity..................................615 l
Fuel capacity ....................................240 l
Cabins .....................................................3
Category in progress........................A-10
Design: Philippe Briand / Garroni Designers / Jeanneau Design

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".
2 + 8 =
פתור את הבעיה המתמטית הפשוטה הזו. לדוגמה, עבור 1+3, הקש 4.